Seši soļi, kā pētījumu pārvērst stāstā 

Author
research Latvia

22. aprīlis, 2025. gads

zinātnes komunikācija

Mūsdienās, kad informācijas ir daudz un noturēt uzmanību kļūst arvien grūtāk, ir svarīgi ne tikai tas, ko pētnieks stāsta, bet arī tas, kā pētījums tiek atspoguļots. Zinātnes komunikācijā arvien svarīgāka kļūst stāstniecība (angļu: storytelling) – prasme sarežģītus faktus un datus pārvērst saprotamā un aizraujošā stāstā.  

3.png

 

Šie seši soļi palīdzēs pētījumu padarīt par aizraujošu lasāmvielu, kas piesaista un notur lasītāja uzmanību. 

1. Ievads = atklājums, ainas radīšana 

Katram labam stāstam ir aizraujošs sākums. Ievadā pētnieks var radīt vidi, kurā risināsies “stāsts” – tā ir iespēja lasītāju iepazīstināt ar kontekstu, aktualitāti un nezināmo jautājumu, uz kuru tiek meklēta atbilde. 

2. Problēma = ļaundaris, spriedzes pieaugšana 

Katrs pētījums risina kādu problēmu. Autors var radīt intrigu – kāpēc šī problēma ir būtiska un kāpēc tā ir jāatrisina tieši tagad? 

3. Metodoloģija = varoņa ierašanās 

Šajā brīdī stāstā iesaistās galvenais varonis – autora izvēlētā metode. Pētniekam jāatklāj, kā tiks pārvarētas grūtības, kādi rīki un kāpēc tiks izmantoti. 

4. Rezultāti = kulminācija 

Šis ir brīdis, kad lasītājs tiek pārsteigts ar atklājumu. Pētnieka uzdevums ir sniegt jaunu izpratni par līdz šim maz izzinātu vai neskaidru jautājumu – tieši šajā brīdī lasītājam rodas jaunatklājuma jeb “wow” moments. 

5. Diskusija = atrisinājums, viss saliekas kopā 

Pēc kulminācijas ir laiks padziļināti reflektēt. Kā atklājumi iederas plašākā zinātniskajā kontekstā? Ko tas maina? Kas vēl būtu jāizpēta? 

6. Secinājumi = noslēgums, lielais fināls 

Katram stāstam ir beigas – bet labākajiem ir tāds noslēgums, kas paliek atmiņā. Ar saviem secinājumiem autors var akcentēt pētījuma nozīmi un aicināt lasītāju domāt tālāk. 

Stāstniecība zinātnē ir sava veida tilts starp pētnieku un sabiedrību. Šī pieeja ne tikai palīdz padarīt zinātnisko darbu pieejamāku plašākai auditorijai, bet arī palielina iespēju, ka tas tiks pamanīts, izlasīts un novērtēts.  

Avots: How to Write your Research Paper as a Story 

saistītie raksti

zinātnes komunikācija

Vecas zāles nav iepuvis tomāts – tātad lietojamas?

Tabletei nav rieviņas – nelauziet to! Tā nav dizaina kļūda – dalot šādu tableti, iespējams, vienā pusē būs divreiz vairāk aktīvās vielas nekā otrā, jo tās sadalījums nelaužamā tabletē nav vienmērīgs. Šādas nianses laboratorijās pārbauda gadiem, lai nodrošinātu katra medikamenta dro…

Latvijas Organiskās sintēzes institūts

24. oktobris, 2025. gads

zinātnes komunikācija

Kas kopīgs veselīgām brokastīm, latgaliešu valodas digitālajai vārdnīcai un antibakteriālai izlietnei?

Pareizā atbilde – tā ir zinātne! Zinātne nav abstrakta, tā caurvij mūsu ikdienu pat tur, kur to neredzam. Katram no mums tā nozīmē kaut ko citu. Skaidrošanā nāk talkā tādi glābēji kā mūsu zinātnieku radītais Tēzaurs, vai ārvalstīs populārā izdevēja Merriam-Webster skaidrojošā vārdnīca, definējot zi…

Latvijas Zinātnes padome

21. oktobris, 2025. gads

zinātnes komunikācija sadarbība

Māris Būmanis: Sinerģija starp nozarēm un pētniecību – Latvijas attīstības atslēga

21. gadsimta straujā attīstība liek uzņēmumiem domāt ne tikai par šodienu, bet arī par to, kādi būs rītdienas produkti, tehnoloģijas un cilvēki, kas tos radīs. Līdzās digitalizācijai un automatizācijai arvien svarīgāka kļūst spēja apvienot zināšanas, pieredzi un radošumu. Tāpēc sinerģija starp noza…

AS "Latvijas Finieris"

17. oktobris, 2025. gads

zinātnes komunikācija personība

Oktobra personība Sergejs Gaidukovs: kā materiālzinātne palīdz veidot zaļāku nākotni

Ilgtspējīgu materiālu pētniecība kļūst par vienu no nozīmīgākajiem virzieniem, kas palīdz mazināt vides piesārņojumu un veidot aprites ekonomiku. No biomasas radīti polimēri spēj aizstāt tradicionālo plastmasu, vienlaikus saglabājot augstas tehnoloģiskās īpašības un būtiski samazinot atkritumu apjo…

researchLatvia

13. oktobris, 2025. gads