Seši soļi, kā pētījumu pārvērst stāstā 

Author
research Latvia

22. aprīlis, 2025. gads

zinātnes komunikācija

Mūsdienās, kad informācijas ir daudz un noturēt uzmanību kļūst arvien grūtāk, ir svarīgi ne tikai tas, ko pētnieks stāsta, bet arī tas, kā pētījums tiek atspoguļots. Zinātnes komunikācijā arvien svarīgāka kļūst stāstniecība (angļu: storytelling) – prasme sarežģītus faktus un datus pārvērst saprotamā un aizraujošā stāstā.  

3.png

 

Šie seši soļi palīdzēs pētījumu padarīt par aizraujošu lasāmvielu, kas piesaista un notur lasītāja uzmanību. 

1. Ievads = atklājums, ainas radīšana 

Katram labam stāstam ir aizraujošs sākums. Ievadā pētnieks var radīt vidi, kurā risināsies “stāsts” – tā ir iespēja lasītāju iepazīstināt ar kontekstu, aktualitāti un nezināmo jautājumu, uz kuru tiek meklēta atbilde. 

2. Problēma = ļaundaris, spriedzes pieaugšana 

Katrs pētījums risina kādu problēmu. Autors var radīt intrigu – kāpēc šī problēma ir būtiska un kāpēc tā ir jāatrisina tieši tagad? 

3. Metodoloģija = varoņa ierašanās 

Šajā brīdī stāstā iesaistās galvenais varonis – autora izvēlētā metode. Pētniekam jāatklāj, kā tiks pārvarētas grūtības, kādi rīki un kāpēc tiks izmantoti. 

4. Rezultāti = kulminācija 

Šis ir brīdis, kad lasītājs tiek pārsteigts ar atklājumu. Pētnieka uzdevums ir sniegt jaunu izpratni par līdz šim maz izzinātu vai neskaidru jautājumu – tieši šajā brīdī lasītājam rodas jaunatklājuma jeb “wow” moments. 

5. Diskusija = atrisinājums, viss saliekas kopā 

Pēc kulminācijas ir laiks padziļināti reflektēt. Kā atklājumi iederas plašākā zinātniskajā kontekstā? Ko tas maina? Kas vēl būtu jāizpēta? 

6. Secinājumi = noslēgums, lielais fināls 

Katram stāstam ir beigas – bet labākajiem ir tāds noslēgums, kas paliek atmiņā. Ar saviem secinājumiem autors var akcentēt pētījuma nozīmi un aicināt lasītāju domāt tālāk. 

Stāstniecība zinātnē ir sava veida tilts starp pētnieku un sabiedrību. Šī pieeja ne tikai palīdz padarīt zinātnisko darbu pieejamāku plašākai auditorijai, bet arī palielina iespēju, ka tas tiks pamanīts, izlasīts un novērtēts.  

Avots: How to Write your Research Paper as a Story 

saistītie raksti

zinātne zinātnes komunikācija

FRESHWAVE – gaismas signāls no iepakojuma

Zinātnieks, kurš spēj atrisināt uzņēmējam aktuālas vajadzības un runā viņam saprotamā valodā, mūsdienās kļūst arvien pieprasītāks. Ne velti ķīmijas zinātņu doktors, OSI pētnieka v.i. un LU asociētais profesors Artis Kinēns vērienīgajā Baltijas zinātnē balstīto tehnoloģiju forumā — Deep Tech Atelier…

Latvijas Organiskās sintēzes institūts

23. maijs, 2025. gads

zinātne zinātnes komunikācija CERN

Kas kopīgs fiziķim un jaunajai māmiņai?

Ja sākam ar vienkāršāko, jāatgādina, ka Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) ir ne tikai augstākās izglītības iestāde, bet arī zinātniskās aktivitātes centrs. Un te mēs nonākam pie informatīvās vides tradīcijas vairāk stāstīt par konkrētiem atklājumiem, nevis pētnieku darbu per se. Tas, protams, pat i…

RTU, Māris Zanders

22. maijs, 2025. gads

zinātne zinātnes komunikācija

Līdz 12. jūnijam Latvijas zinātnieces ir aicinātas pieteikties Baltijas valstu stipendijai sievietēm zinātnē

Jau otro gadu Baltijas valstu zinātņu akadēmijas sadarbībā ar UNESCO nacionālajām komisijām izsludina kopīgu stipendiju konkursu zinātniecēm “Baltijas stipendija sievietēm zinātnē 2025”. Deviņas izcilas Baltijas zinātnieces katra saņems stipendiju 7000 eiro apmērā, novērtējot viņu līdzšinējo sniegu…

Latvijas Zinātņu akadēmija

12. maijs, 2025. gads

personība zinātnes komunikācija pētījumi

Maijā ceļojošā izstāde “Zinātne Latvijai 2025” apskatāma Jelgavā, LBTU telpās

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) veidotā ceļojošā izstāde “Zinātne Latvijai 2025” sniedz unikālu iespēju iepazīt 12 Latvijas zinātnes izcilības un viņu devumu sabiedrības un pētniecības attīstībā. No 6. līdz 31. maijam šī daudzveidīgā ekspozīcija būs aplūkojama Latvijas Biozinātņu un tehnol…

researchLatvia

2. maijs, 2025. gads